Infos
Chris Goss - Vocals, Gitarre Tim Harrington - Lead Gitarre Googe - Bass Vinnie Ludovico - Schlagzeug
Alle Song geschrieben von: Chris Goss, Tim Harrington zusätzliche Keyboards: Mr. Owl Coverbild: John Leamy Tip of the Hat: Peter Dougherry Management: Steve Larham
Produziert von Rick Rubin
Label: Def American in Deutschland: Phonogram
Review aus Metalhammer 1989 von jörg Trezebiatowski
Oha, und wieder einmal hat Mr. Rick Rubin bewiesen, daß er ein ziemlich glückliches Händchen besitzt, wenn es darum geht, außergewöhnliche Bands an Land zu ziehen: die Masters of Reality. Schnell wird klar, daß diese Formation über ein weiträumig gehaltenes musikalisches Verständnis verfügt: Glaubt man beispielsweise beim Titelsong "Blue Garden" noch, Nektar-Einflüsse herauszuhören, denkt man bei der nächsten Nummer ("Magical Spell") spontan an Bob Dylan. Spätestens bei 'The Eyes Of Texas" ist dann eindeutig zu erkennen, daß es sich bei Chris Gross (v./g.), Tim Harrington (g.), Googe (b.) und Vinnie Ludivico (d.) um Musiker im fortgeschritteneren Altern handeln muß, denn ansonsten wären sie wohl kaum in der Lage, ein derart ausgereiftes Blues-Rock-Feeling rüberzubringen. Es ist schwer, einen Eindruck von Masters Of Realitys Debüt-LP zu vermitteln, denn die Band versteht es ausgezeichnet, in einem reinen Wirrwarr verschiedener Stilrichtungen ihren eigenen Sound herauszukristallisieren. Und wenn hier jetzt Vergleiche zu Bands der verschiedensten Stilrichtungen gezogen wurden, beweist das nur, daß man diese Band unmöglich in eine Schublade packen kann, im Gegenteil, sie gehört zu den wenigen, auf die der Ausdruck 'originell' noch am ehesten zutrifft. Ich könnte noch Stunden schreiben, ohne diese Scheibe auf den Punkt zu bringen. Hört einfach rein, ist wahrscheinlich die einzige Möglichkeit, sich einen Eindruck davon zu verschaffen.
7 Punkte höchste Punkzahl, Platz 2 im Gesamtsoundscheck knapp hinter Anvil “Past and Present (live)”
THE ROLLING STONE REVIEW Masters of Reality 1988 - Masters of Reality
As the procession of young bands who grew up listening to Seventies FM radio continues, the reputations of many once forgotten or ridiculed bands have been enhanced. And though it isn't a surprise to hear Aerosmith, Led Zeppelin and AC/DC saluted by today's hard-rock brats, it has gotten to the point where even the dregs of the era are enjoying revisionism – Guns n' Roses praise Nazareth, and Bon Jovi champions Uriah Heep.
Within this context, Masters of Reality are nearly ambitious; they remember the Sixties. Singer Chris Goss has a vaguely mystical, jazz-influenced tenor reminiscent of Jack Bruce, and on a psychedelic jam like "The Blue Garden," Masters of Reality sound a lot like Cream. Other songs demand other comparisons: "Gettin' High" is an antiwork, dropout yarn in the spirit of Bachman-Turner Overdrive; "Magical Spell" sounds like the Doors rehearsing a version of Bob Dylan's "Rainy Day Women #12 and 35"; and the grandiose, droning acoustic metal of "John Brown" could impress even Kingdom Come's biggest fans.
In compliance with the genre, a few of the Masters' songs are about their dicks. But most of the goofy lyrics avoid any clear meaning: "John Brown" may be about a public hanging. The tone of the album is chiefly set by imagery and ominous, sustained chords that summon the comic-book terror of Black Sabbath and Alice Cooper. The Masters playfully scramble sources without making a commitment to any hard-rock fellowship.
Producer Rick Rubin, whose love of AC/DC's characteristic rhythm-guitarsnare-drum axis shows in his production of the Beastie Boys and the Cult, probably chose this Syracuse, New York, quartet for his second production on his Def American label because the band plays with terrific economy. Goss's voice may trip a few memories, but it is drummer Vinnie Ludovico's shifting backbeat that certifies Masters of Reality as disciples of a better generation of hard rock. (RS 551)
ROB TANNENBAUM
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